FAQ

Najčešće postavljena pitanja

Račun koji ispostavlja kompanija Alpha Property Management je pregledan i transparentan. Na računu se nalazi sve što spada u redovne aktivnosti održavanja zgrade u skladu sa ugovorom koji je potpisan sa Stambenom zajednicom

Na računu se mogu naći i neke stavke koje nisu ugovorene, ali je iz određenih razloga, bilo potrebno popraviti ih zbog hitnosti ili na zahtev zgrade. U takvim situacijama, mora da postoji dokumentacija koja prati izvršeni posao  kako bi sve bilo transparetno i jasno svim stanarima. Kompanija nikada ne preduzima korake na bilo kakvim radovima na zgradi dok ih ne odobri skupština, osim u izuzetnim slučajevima, što mora biti definisano stavkama ugovora.

Dakle, na računima se nalaze samo stavke koje su poručene i ceo proces je u potpunosti transparentan

Zakon o stanovanju i održavanju zgrada se odnosi na sve zgrade, bilo da su upisane ili ne u registar nepokretnosti (čak i ako su izgrađene suprotno zakonu o planiranju i izgradnji).
Zbog ostvarenja javnog interesa da se sve zgrade održavaju na način da ne štete trećim licima i njihovoj imovini ovaj Zakon se stoga odnosi na sve zgrade!
Zakonom je propisana obaveza da sve zgrade podležu obavezi održavanja, i ni jednom odredbom Zakona nije propisano da je legalnost objekta uslov da bi se održavalo i organizovalo upravljanje u skladu sa Zakonom.

Vlasnik posebnog dela zgrade ima pravo prenosa svojine (pravo prečeg prenosa), odnosno raspolaganja zajedničkim delom zgrade radi pripajanja, pretvaranja, dogradnje ili nadziđivanja, tako što će mu se prvom ponudi prenos prava svojine. Ponuda se dostavlja svim vlasnicima posebnih delova istovremeno.
Vlasnik posebnog dela zgrade ostvaruje pravo prečeg prenosa ako u propisanom roku od prijema ponude (15 dana) pisano obavesti skupštinu stambene zajednice da li će iskoristiti ovo svoje pravo.
Prenos prava svojine vrši se na osnovu ugovora između stambene zajednice i lica koje je dobilo pravo paspolaganja zajedničkim delom.

Upravljanje stambenom zgradom je važno radi:

  • očuvanja i unapređenja stambenog fonda kroz efikasno organizovanje održavanja,
  • očuvanje i stvaranje uslova kvaliteta života u sigurnim i bezbednim zgradama,
  • utvrđivanja pravila u skladu sa kojima vlasnici posebnih delova jedni drugima ne ugrožavaju prava;
  • očuvanje i povećanje vrednosti posebnih delova zgrade.

Upravljanje zgradom obuhvata sve organizacione poslove i aktivnosti koje u svrhu rukovođenja zgradom kontinuirano obavlja skupština stambene zajednice i upravnik.
Kroz upravljanje vlasnici posebnih delova zgrade preduzimaju mere radi organizovanja održavanja zgrade, odlučivanja o korišćenju finansijskih sredstava i obezbeđivanja korišćenja zgrade i njenih delova i druge mere.

Da. Stambena zajednica može da zaključi ugovor o osiguranju od odgovornosti za štete pričinjene trećim licima usled neodržavanja ili nepravilnog održavanja zgrade. Ovaj ugovor se zaključuje na način i pod uslovima utvrđenim zakonom kojim se uređuje delatnost osiguranja i zakonom kojim se uređuju obligacioni odnosi.

Pravila o međusobnim odnosima vlasnika posebnih delova (pravila vlasnika) je akt stambene zajednice kojim vlasnici posebnih delova mogu da urede svoje međusobne odnose, prava i obaveze u pogledu upravljanja i održavanja stambene ili stambeno-poslove zgrade.

Pravila vlasnika nisu obaveza, već mogućnost vlasnika da na taj način urede svoje međusobne odnose, prava i obaveze.
– Kako se donose pravila vlasnika?
Pravila vlasnika donose se jednoglasnom odlukom svih vlasnika posebnih delova zgrade. Svaki vlasnik posebnog dela zgrade može pokrenuti inicijativu za donošenje pravila vlasnika.
– Šta sadrže pravila vlasnika?
Pravila vlasnika obavezno sadrže:

  • obaveze koje vlasnici posebnih delova imaju po Zakonu o stanovanju i održavanju zgrada i
  • način donošenja akata i odluka iz nadležnosti skupštine stambene zajednice i upravnika, s tim što se pravilima vlasnika nadležnost i potrebna većina za donošenje tih akata i odluka mogu drugačije urediti nego što je to propisano Zakonom o stanovanju i održavanju zgrada.

Pored obaveznih elemenata, pravila vlasnika mogu urediti i druge odnose vlasnika posebnih delova u zgradi, kao što su:

  • način upravljanja i održavanja zgrade,
  • poveravanje pojedinih poslova iz nadležnosti skupštine stambene zajednice profesionalnom upravniku,
  • način upotrebe zajedničkih delova zgrade i način učešća u troškovima održavanja i upravljanja zgradom,
  • kućni red zgrade,
  • očuvanje spoljašnjeg izgleda zgrade i sl.

Sastavni deo pravila vlasnika čini evidencija posebnih i zajedničkih delova zgrade. Evidencija zajedničkih i posebnih delova vrši se na način utvrđen pravilima vlasnika, a od strane lica koje je ovlašćeno istim aktom.

Stambena zajednica kao pravno lice, u skladu sa Zakonom o stanovanju i održavanju zgrada, ostvaruje finansijski promet u poslovima poveravanja/organizovanja upravljanja i održavanja zgrade, kao i usled korišćenja delova zgrade od strane trećih lica sa kojima stambena zajednica sklapa ugovore. Stambena zajednica je u obavezi da ima poslovni račun u banci preko koga će se evidentirati svi prihodi i rashodi stambene zajednice.

Sredstvima sa tekućeg računa stambene zajednice raspolaže upravnik ili profesionalni upravnik, a na osnovu odluke skupštine stambene zajednice o upravljanju sredstvima stambene zajednice. Upravnik takođe vodi redovnu evidenciju o prihodima i rashodima stambene zajednice. U zgradama kojima upravlja Alpha Property Management je omogućen elektronski uvid u račun stambene zajednice putem mobilne aplikacije čime je ovaj process u potpunosti transparentan našim korisnicima.

Upravnik ili profesionalni upravnik je dužan da skupštini stambene zajednice podnosi izveštaj o radu koji posebno sadrži prikaz ukupnih prihoda i rashoda stambene zajednice, realizovanih aktivnosti u odnosu na planirane, kao i iskorišćenja sredstava za realizaciju svake od aktivnosti.
Svaki vlasnik posebnog dela ima pravo da zahteva od upravnika ili profesionalnog upravnika da mu se omogući uvid u stanje i promene na tekućem računu stambene zajednice.

Ukoliko ovo nije slučaj u vašoj zgradi pozovite nas ili zatražite našu ponudu putem kontakt forme

Odredbe Zakona o računovodstvu („Sl. glasnik RS“, br. 62/2013), kojim se uređuje finansijsko poslovanje pravnih lica, ne odnose se na stambene zgrade (Čl. 4, stav 4), odnosno stambene zajednice, pa stoga stambena zajednica nema zakonsku obavezu da sastavlja i dostavlja nadležnom organu finansijski izveštaj o svom poslovanju osim u posebnim slučajevima kada stambena zajednica ostvaruje prihode na tržištu izdavanjem zajedničkih delova zgrade.

Šta je profesionalna uprava?
Profesionalna uprava predstavlja upravljanje stambenom zgradom od strane licenciranog profesionalnog upravnika koji je angažovan odlukom skupštine stambene zajednice ili postavljen odlukom nadležnog organa jedinice lokalne samouprave u slučaju prinudne uprave.
Ko organizuje profesionalno upravljanje?
Profesionalno upravljanje organizuje organizator profesionalnog upravljanja koji može biti preduzetnik ili privredno društvo i koje ima angažovano lice za obavljanje poslova profesionalnog upravljanja (profesionalnog upravnika).
Ko je profesionalni upravnik?
Profesionalni upravnik je fizičko lice koje pruža usluge profesionalnog upravljanja i koje je steklo licencu profesionalnog upravnika u skladu sa Zakonom o stanovanju i održavanju zgrada i koje je zaposleno kod organizatora profesionalnog upravljanja.